DAMESTASSCHEN
INTERESSEERT
tvi*v
Ga rneeringen
datai s zorgen
en
voor een
noot
WARM BABYBROEKJE
MET LIJFJE
DE NIEUWSTE MODELLEN VOOR
VIERDE BLAD-No. 10
DE NOORD-OOSTER VAN ZATERDAG 18 JANUARI 1941
9
IETS OVER
CELLOPHAAN TEGEN STOF EN
ALS VERPAKKINGSMIDDEL.
WANNEER DE KLEINTJES
SPELEN.
EEN UUR HEEFT SLECHTS
60 MINUTEN
WE SPAREN PUNTEN
en maken oud tôt nieuw.
Uit het r-Keukenrijk".
KIP MET KERRY EN PUREE
APPELSCHOTELTJE.
GEVULDE BROODPUDDING.
wentelteefjes met
VRUCHTEN SAUS.
MELKSNEEUW MET VRUCHTEN.
De meeste vrouwen zijn de kunst van haken
machtig, maar niet aile kunnen „Tunisch" ha
ken. Sommigje hebben wel eens van de Tunlsche
haaksteek gehoord, maar verder gaat de kennis
dan ook al niet. 't Is eigenlijk niet juist om van
„de" Tunlsche haaksteek te spreken. 't Tunisch
haken is een techniek op zich zelf en er zijn
zooveel variaties van steken dat het wel de
moeite loont deze techniek te leeren kennen.
Deze manier van haken is iets steviger dan
het gewone haakwerk. 't Is niet zoo elastisch en
dus niet voor aile doeleinden geschikt. Voor
baby-spreitjes en -kleertjes wordt deze techniek
heel veel gebruikt. Ook voor sjaals (b.v. van ge-
meleerde wol) en voor pautoffels, voor den
laatste gebruikt men d»r dikke en sterke wol.
Voor kinderlijfjes is gewone Tunlsche haak
steek by uitstek geschikt. Ze doen in stevigheid
en duurzaamheid niet onder voor klaargekochte
van de beste kwaliteit. En wanneer men een
beetje geoefend is zal men verbaasd staan, hoe
vlug dit werk van de hand gaat. Ik zal nu trach-
ten de techniek -zoo duidelijk mogelijk te om-
schryven.
Men werkt, daar moet ik eerst nog even op
wyzenhet beste met een z.g. Tunlsche haak-
naalà. Deze is overal even dik. By dit haakwerk
heeît elke toer twee bewerkingen, een heen- en
teruggaande en men heeft het werk steeds met
de goeie kant naar zich toe. Men kan niet ln de
rondte werken.
We gaan nu een proeflapje haken. We maken
dit b.v. 20 steken breed en haken hiervan eerst
20 kettingsteken. (De steek, die op de naald zit,
wordt niet meegeteld). Nu insteken in de voor-
laatste kettingsteek, de draad doorhalen, de lus
die op de naald zit moet zoo groot zijn dat de
naald er gemakkelijk door gaat. Dan in de vol-
gende kettingsteek insteken en weer een lus
vormen. Hiermee doorgaan tôt aile kettingste
ken een beurt gehad hebben en er 20 lussen op
de naald zitten. Ze moeten natuuriyk allé even
groot zjjn. Men bereikt dit het best door telkens
de rechterwtjsvinger op de laatst doorgehaalde
lus te leggen. Dit belet het intrekken by het
maken van de volgende lus.
Nu beginnen we met de terugtocht. De draad
omslaan en door één lus heenhalen, verder tel
kens omslaan en door twee tôt er één steek op
de naald overblyft. Men kan nu aan de gemaak-
te toer onderscheiden de lussen die in de heen-
gaande bewerking gemaakt zijn en de ketting
steken die er bij de teruggaande bewerking door-
heengehaakt worden. De manier van lussen op-
nemen en 't haken van de kettingsteken kan
heel wat gevarieerd worden.
Aan de lus onderscheiden we een voor en ach-
terhelft crf kant. De kettingsteek heeft een bo-
ven- en een onderhelft en een verbindingsdraad-
je. Deze zit aan de achterkant, precies achter de
lus van de heengaande toer.
Wanneer we nu de gewone Tunische steek
willen haken nemen we bij de heengaande be
werking de voorkanten der lussen van de vorige
toer op. De eerste steek komt precies boven de
eerstopgenomen lus der vorige toer. De steek,
die op 't eind van de toer op de naald overblijft
is dus de kantsteek. Om links een mooie rechte
kant te krjjgen moet men met het opnemen der
laatste lus er op letten, dat men niet alleen de
voorkant der lus opneemt, maar ook het draad-
je dat er vlak bij ligt ('t begin van de terug
gaande bewerking van de vorige toer). Wanneer
men 'n rechthoekig stuk haakstuk wil hebben
gaat men zoo door tôt 't eind. De bovenkant met
vasten behaken. Hiervoor telkens op een opge-
nomen lus en een kettingsteek samen één
vaste maken. We kunnen aan 't werk elke ge-
wenschte vorm geven door te meerderen of te
minderen. Men meerdert door op de gewenschte
plaats een lus uit een kettingsteek te maken.
Minderen doet men door twee lussen der vorige
toer tegeljjk op te nemen.
In een volgend artikel hoop ik een aantal vari
aties te beschrijven.
EVA.
Cellophaan is een ideaal verpakkingsmate-
riaal, omdat men met één oogopslag den in-
houd kan opnemen, die het groote voordeel
heeft dat hy gevrijwaard is voor stof. Ook voor
étalages van banketbakkers is het een mate-
riaal, dat vele voordeelen biedt, niet alleen be-
schermt het de artikelen tegen stof, doch het
voorkomt ook, dat ongewenschte gasten als
vllegen, wespen e.a. insecten zich aan de zoete
lekkemijen te goed doen.
Cellophaan is een chemisch product, dat ge-
wonnen wordt uit dennenhout hetgeen cellulose
als grondstof vormt, die eveneens aangewend
wordt voor het fabriceeren van kunstzijde en
kunstwol. De behandeling in verschillende che-
mische baden geeft aan cellophaan de glas-
heldere kleur, terwijl men dit product ook gaar-
ne aanwendt om verschillende stoffen in te
weven, waardoor een glinsterend effect verkre-
gen wordt, dat door de werking van kunstlicht
nog meer tôt zijn reoht komt.
Cellophaan wordt ook in de huishouding zeer
veel aangewend en menigmaal vervangt dit ma-
teriaal perkament, dat tôt dusverre als onmis-
baar gedacht werd bij het afsluiten van jam
en andere conserven. De inkrimpende eigen-
schap maakt, dat men cellophaan, na het eerst
nat gemaakt te hebben over ailes kan aanbren-
gen, dat men wenscht af te sluiten, ook over
flesschen, waarvan de kurk bij het uittrekken
bezweken is. Aan te bevelen is om een elastiekje
te gebruiken, dat het cellophaan om den hais
van jampot of flesch bijeenhoudt.
Opvallend is het, dat vele kinderen een bij -
zondere voorkeur geven aan het spelen op den
grond .Tôt ongeveer het vierde levensjaar spe
len zij bij voorkeur met eenvoudige dingen,
waarvan zy er vele gaame naar den mond
brengen. De meeste kleintjes vragen het wa-
kend oog van moeder, temeer daar zy nog me
nigmaal b(| het loopen in conflict komen met
de pootem van stoelen of met den rand van de
tafel. Stooten en vallen zijn aan de orde van
den dag, evenals allerlei andere kleine misères.
Het zou natuurlijk verkeerd zyn om teveel
angst en zorg aan den dag te leggen, want
hierdoor kweekt men geen zelfstandige kin
deren. Een zekere vrijheid moeten zij hebben,
vooral komt deze hun geestelijke ontwikkeling
ten goede. Iets anders is, dat men moet we-
ten te voorkomen, dat zij spelen met dingen,
die minder geschikt voor hen zijn. Voorts moet
bijzondere aandacht geschonken worden aan de
lichaamsliouding bij het spelen en zal bij ailes
waarme s zij in aanraking komen, de uiterste
zindelijkheid worden betracht.
Het speelgoed zal bij voorkeur ongekleurd
moeten zijn, eventueel gewasschen of ge-
stoomd moeten worden, om de stoflaag die
zich vormt te verwijderen. Zoodra de kleintjes
eenig begrip van plaatjes krijgen, zullen linnen
prentenboeken er toe bjjdragen hun voorstel-
lingsvermogen te vergrooten. Steeds moeten de
platen voor kinderen duidelijk en gemakkelijk
te begrijpen zijn. Zij moeten aangenaam op
hen inwerken en zullen de fantasle der oudere
kinderen ontwikkelen. Bij het kijken van pren
tenboeken, evenals bij bezigheden, die meer van
de oogen vergen dan gewoon spelen, moet er
op gelet worden, dat het licht van links komt.
Kinderen moeten indien zij niet in de kin-
derkamer spelen een speelhoekje hebben,
dat voor hen een eigen wereldje beteekent en
dat zonnig en licht is. Bij het spelen moet te-
vens op de houding gelet worden, aangezien
kinderen veelal krom zitten, hetzij uit gemak
zucht, dan wel uit zwakte. Vergroeiïngen, die
men meestal eerst te laat bemerkt zijn hier
van het gevolg.
Ook de damestasch is
aan mode onderhevig en
maakt het mogelijk, om
afwisseling aan te bren
gen. Rel ening dient
evenwel gehouden te
worden met kleur en
model de eerste moet
in harmonie zijn met de
overige détails, terwijl
grootte en model afhan-
keltjk zijn van het uur
van den dag. 's Morgens
wordt een boodschappen-
tasch van flink formaat
gebruikt om de noodige
boodschappen in onder
te brengen, die men te-
genwoordig zooveel mo
gelijk zelf medeneemt.
Voor de middaguren
vraagt de gekleede man-
tel of japon weer een an-
der genre tasch, waar-
voor die, welke op onze
schets zijn aangegeven,
zich bijzonder goed lee-
nen. Als materiaal is
peau de suède aange
wend, dat vooral ook ge
schikt is voor het aan-
brengen van aparté ver-
sieringen. De soepele
tasch links ls evenwel
van zwart lacéleer en
heeft motieven, die uit
kleine matzilveren kraal-
tjes bestaan. Rechts een
ronde tasch met hand ge-
borduurde motieven van
metaaldraad en rechts
een tasch van suède,
waarmede ook de beugel
is overtrokken. Stiksels
van dikk zijde geven
aan voor- en achterkant
een smaakvolle garnee-
ring.
De ,,Meisterschule filr Mode" ta Miinchen
heeft sedert geruimen tijd de belangstelling
der velen, die bij het modievak betrokken zijn
in het Groot-Duitsche Rijk. In harmonische sa-
memwerking worden collectieve ontwerpen van
mantels, costumes, japonnen en nog veel meer,
die ook de aandacht van het buitenland op zich
vestigem, temeer, daar de Fransche Haute Cou
ture nog slechts een beperkt afzetgebied bui-
ten de grenzen heeft.
De in de Meisterschule ontworpen modellen
passen zich volkomen aan het beeld aan, dat
de Mode in de gegeven omstandlgheden brengt.
Weefsels worden overeenkomstig hun bijzon
dere edschen verwerkt en een bijzondere waarde
wordt gehecht aan het ontwerpen van smaak
volle, soms zelfs kunstzinnige modellen.
Hiervoor is noodig een exacte beheersching
der techniek, die de jonge meisjes, die dez#
opleidingsschool bezoeken door bekwame vak-
leeraren en leeraressen wordt bijgebraoht. Ont-
werp en uitvoering van de eene leerling wordt
vaak verder uitgewerkt door een ander met
het gevolg, dat zeer aparté effecten verkregen
worden.
Met de hand gewerkte gameeringen getui-
gen van een oorspronkelijke gedachte en mocht
een of ander détail soms eens iets te opvallend
van kleur zijn, dan spreekt er toch altijd weer
de wil uit om iets persoonlijks te brengen. De
opleiding amvat niet alleen het verkrijgen van
vaardigheid ln het hanteeren der naald, doch
wel in hoofdzaak mode- en ontwerp-teekenen,
anatomie, kieuienleer, waardoor de zin voor
mooie kleurcombinatdes wordt aangekweekt.
Het aldus verkregen résultant is, dat niet
een model op een ander lijkt en zelfs de regen-
kleeding welke aan de meest practisdhe
eischen moet beantwoorden een aesthetlschen
aanblik biedt.
Het laatste kan trouwens ook van het werk
van andere modehuizen getuigd worden, want
op dit gebied is men wel zeer vindingrijk ge-
worden. Wanneer wy thans kleine meisjes m
Indien men niet over een
voldoende hoeveelheid
wol in één kleur beschikt
om het geheel te breien,
dan kan men zonder den
totaal indruk te schaden,
ook gebruik maken van
andere kleuren. Begon-
nen wordt met het knip-
overzicht, dat met be-
hulp van de aangegeven
cijfers eerst op papier
geteekend en daama uit-
geknipt wordt. Men zet
204 steken op en breit
een stuk van 10 c.M. in
geribd patroon 2 recht
2 averecht daama
vervolgt men op 5 naal-
den het breien van het
broekje in den tricot-
steek, totdat men een
lengte van 23 c.M. heeft
en kant het vereischte
aantal steken volgens het
patroon af. - Op het
nevengaande voorbeeld
zijn aan voor- en rug-
zijde 14 st. afgekant.
Ieder# pjjp van het
broekje wordt daama
apart gebreid, de laatste
3 c.M. (3942) worden
weer in geribd patroon
gebreid na pl.m. 1 c.M.
breit men 1 toer gaatj es,
waardoor een lint ge-
haald wordt om het sokje
beter aan de voetjes te
houden. - Op 44 st. wor
den de voetjes voort-
gezet, de overige steken
ztjn (van 2339 c.M.) weggeminderd. Voor
het voetblad breit men de bovenste 22 st. in
heen- en weergaande toeren en na 22 toeren
neemt men de 11 kantsteken aan beide kan-
ten op, breit nog 15 toeren, terwyi men uit
iedere 3e der 11 kantsteken 2 st. breit. Ver-
volgens legt men de voet dubbel in de lengte
en verdeelt het aantal steken op twee naalden
en breit deze steken tezamen, waardoor ze
voor den leeftjjd
van i/21 jaar.
Stiptheid bespaart tjjd en voorkomt ergemis
het is niet anders, dan een goed gebruik van
den t(jd weten te maken, beter gezegd een
goede dagindeeling. Stiptheid voorkomt de fout,
die de meeste huisvrouwen aankleeft, n.l. dat
zrj geen goed overzicht hebben over hetgeen
zjj in een bepaalden tijd kunnen verrichten.
Vele vrouwen laten zich teveel door het toeval
leiden, waardoor haar levensplan veel minder
vast omlijnd U. Niet stipt op tijd zijn met allés
wat men doet, geeft een groot tydverlies. Noch
door geld noch door iets anders kan verloren
tijd aohterhaald of herwonnen worden .Verlo
ren oogenblikken, onverschillig of het minuten
of uren zijn, kunnen een mensch veel onthouden
wat lnderdaad van groote waarde had kunnen
zyn. De weinig stipte mensch, die niet geleerd
heeft rekening te houden met den tijd heeft ge-
woonlyk steeds een uitvlucht b(j de hand om
een verzuim goed te praten, iets wat hem een
tweede natuur wordt en hem hoe langer hoe
gemakkelijker afgaat. Wij hebben allen wel eens
menschen ontmoet en het moet ons van het
hart vooral vrouwen die nooit op tijd zjjm
en steeds weer een uitvlucht weten te vinden,
welke evenwel met de noodige reserve opgevat
moet worden. Indien de wil aanwezig la om
in ailes stipt te zijn, dan kan de weg daartoe
gevonden worden. Natuuriyk kunnen zich een
enkele maal wel eens omstandigheden voor-
doen, die ons verhinderen ons stipt aan iets te
houden, doch deze moeten tôt de uitzonderingen
behooren. Kinderen wier ouders niet het voor
beeld van stiptheid geven, worden later men
schen, die weinig op tjjd zjjn, zoowel wat hun
afspraken als hun werk betreft. De mensch,
die stipt is in aile dingen, bespaart zichzeif en
anderen tijd en ergemis
De oude zomermantel, die onmogelijk meer
als zoodanig dienst kan doen, zal zich ongetwij-
feld nog leenen om vermaakt te worden tôt
herfstjapon, die zelfs nog in den winter ge-
dragen kan worden. Indien de stof nog goed
genoeg is, maken we er een japon van, zooals
rechts aangegeven is. De ruimte boven de taille
is verdeeld over smalle oprijgjes, die aan den
binnenkant gestikt zijn, terwijl de sluiting over
de geheele lengte van het voorpand plaats vindt.
Vlot kleeden de zakjes, die op den rok ge
stikt zyn, waaruit een coquet zakdoekje te zien
komt.
Heeft men niet voldoende materiaal, dan kan
men een fantasiestof of fluweel als middelge-
deelte aanbrengen (midden), terwijl de schets
links een zeer afkleedend model te zien geeft,
dat zich byzonder goed leent voor gezette da
mes.
hS-n
gelijktijdig afgekant worden. De draagbanden
zijn 3 c.M. breed en 15 c.M. Lang en worden
heen en weer recht gebreid, zoodat ze eenigs-
zins elastisch worden. Aan den rug van het
lijfje worden de banden aangestikt, doch aan
de voorzijde worden knoopsgaten ingebreid,
terwijl op het îyfje twee knoopen genaaid
worden. Draagbanden en îyfje worden ter ver.
sterking omgehaakt met vasten.
haar kleurige regenmanteltjes met capuchon
die het hoofdje met een plooisel omlijst,
haar wit gummi overschoentjes zien voortstap
pen, staan we onwillekeurig even stil en ge-
nietem van zoo'n tafreeltje. Ook voor de da
mes is de regenuitrusting flatteus en kleurig
en tôt in de détails verzorgd.
Hoe groot de verscheidenheid der modellen
ook moge zijn, wordt smaakvolle eenvoud toch
steeds betracht, hetgeen niet wegneemt, dat
détails er een aparté noot aan vermogen le
geven. Zoo zagen wy een mantel van fles-
schengroene wollen stof in princessemodel met
klein beverkraagje en sluiting in het midden
met tien kleine stofknoopen. Een byzondere
noot brachten de mime, ingehaalde zakken,
die alléén aan den bovenkant (even onder de
tailleiyn), waren opgestikt en bij nadere be-
schouwlng met bever gevoerd bleken te zyn
en aan de buitenkanten gedeeltelijk open wa
ren om op koude dagen als mofjes te kunnen
fungeeren.
Zakken worden op aile mogelyke kleeding-
stukken aangebracht, en zelfs aan een aparté
ceintuur bevestigd op een sportieve japon of
dito mantelcostume gedragen. We zagen o.a.
een zwart zijden crêpe dinerjapon met een lang
goudband om de schouders met aan de uitedn-
den goudbrocaat zakjes ta halvemaansvorm,
die aan de zykanten op de taillehoogrte waren
vastgehecht.
Zoo ongeveer op de wjjze, waarop men baby-
wantjes aan een lint om de schoudertjes btadt
om verliezen te voorkomen. Veel oplossingen
om aparté effecten te verkrygen worden ge-
zocht .zonder dat men evenwel van aile kan
zeggen, dat zy inderdaad geslaagd zijn.
Smaakvol daarentegen is de gameering van
smalle satynen biezen op een zwart wollen ge-
orgette japon aan het bovendeel en den rok
Een weinig pretentieus model, dat evenwel
met deze weloverwogen en niet algemeene gar-
neering zeer gebaat is. Hooge haisafwerking en
lang split met overtrokken knoopjes en lusjes
- aan de mgzyde, dat een al te sober effect
I weet te breken. (O. G. M.S.)
,V. xk- -W
SRI «W
1 kip 1 uit je 60 gr. boter 20 gr. bloem
1 eetl. kerry y2 1. bouillon of water met twee
blokjes, eenige druppels citroensap zout 1
dl. melk.
Kip trancheeren, door eerst de vleugels op
het gewricht af te snijden, daama de pooten,
de borst in den lengte en de rug in de breedte
in tweeën verdeelen. Boter in de braadpan
smelten, fyn gesnipperde uitje en kerry even
mee fruiten, daama de gezouten stukken rond-
om lichtbruin braden. Bouillon bijvoegen en het
vleesch gaar stoven, waama het uit de pan
genomen en op een verwarmden schotel gelegd
wordt. Bouillon zeven en binden mêt bloem,
roerende eenige minuten door laten koken, daar-
na vermengen met de melk, enkele druppels
citroensap toevoegen en de saus over de kip
gieten. Opdienen met aardappelpurée.
1 kg. moesappelen (kleine) 30 gram boter
100 gram suiker (basterd) 1 ei 200 gram
kruim van oud brood 100 gram gehakte of
gemalen noten sap en sohil van V4 Citroen
tikje zout theelepe) kaneel 2 3 kopjes melk.
Vuurvaste schotel of bakvorm invetten en be-
strooien met paneermeel. Appels schillen en
met de boor het klokhuis uitsteken, daama hal-
veeren en op den bodem van den vorm plaatsen.
Boter en basterdsuiker tôt room roeren en
een voor een de dooiers bijvoegen, de melk, het
broodkruim, kaneel, citroensap en rasp, ten-
slotte het styfgeklopte eiwit en de massa over
de appels leggen. daarna ln een matig warmen
aven, niet te vlug, lichtbruin laten bakken.
Warm of koud opdienen en eventueel op een
glazen schotel storten.
4 eetl. broodkruim 4 eetl. krenten 4 eetl.
kleine dobbelsteentjes zure appel 4 eetl. sui
ker de geraspte schil van een citroen een
mespuirt nootmuscaat een mespunt zout 2
groote eieren een half kopje melk een theeL
bakpoeder.
De broodkruimels worden met aile andere in-
grediënten in een kom gedaan, nadat eerst de
krenten uitgezocht en goed gewasschen zijn,
daama schept men ailes om en om en voegt
er de geklopte eieren by, vermengd aile tngre-
diënten met elkander en laat het mengsel on
geveer een uur staan, waarna het in melk
aangemaakte bakpoeder wordt toegevoegd en
goed vermengd wordt met de overige massa.
Overbrengen in een ingevette puddingvorm,
waarvan ook het deksel met boter is vet ge
maakt en gedurende 1% uur in een pan met
water plaatsen, dat zachtjes aan de kook moet
biyven. Voor het sitorten zoo mogehjk even in
den oven op laten drogen. Opdienen met vanll-
lesaus.
10 sneetjes oud brood zonder korst 1.
melk 1 ei 50 gram suiker 1 theelepel ka
neel 1 fleschje vruchtensaus.
De eieren worden geklopt met suiker en ka
neel, waarby de melk gevoegd wordt. In deze
vloeistof dompelen we de sneetjes brood en
stapelen ze op elkander, zoodat het vocht ex
goed in kan trekken. In de koekepan smelten
we de boter of delfrite en bakken de sneetjes
brood aan beide kanten lichtbruin, waama wj)
ze op een langwerpigen schotel leggen, liefst in
het midden iets hooger en het geheel overgleten
we met de saus. Desverkiezende kunnen we
inplaats van saus, jam op de wentelteefjes
doen, b.v. abrikozenjam. De saus kan ook ge
maakt worden van 2% dl. vruchtensap en 1
dl. water 50 gr. suiker en 1 lepel sago.
1 L. melk, vanillesuiker, tikje zout, 60
gr-
suiker, 30 gr. aardappelmeeil of maizena, 2 ei-
witten, 250 gr. tutti frutti crf andere vruchten.
Melk opzetten op 1 dl na, die gebruikt wordt
om het bindmiddel aan te maken. Vanille en
suiker in kokende melk oplossen en vervolgens
een deel van de kokende melk by het papje voe-
gen, allés terug doen ln de pan en een oogen-
bllk laten doorkoken, daarna de heete massa
met de zeer styf geklopte eiwitten vermengen,
waardoor een luchtig geheel verkregen wordt.
De vooraf geweekte vruchten worden enkele mi
nuten opgeweld en met wat suiker bestrooid,
daama afgekoeld in een glazen sohaal overge-
bracht en bedekt met de melksneeuw. Eidooiers
voor havermout vaa morgen.
e