Kouseï
andschoen
en
Polo Hemden
1 1
COUSETTE!
Badpakken. 1
Âdvertentie's es Drokierkec
Laatste Dagen
a.s. Donderdag (Il Juni), trekt onherroepelijk
15e Sappemeerster Verloting
BIOSCOOP - HOOGEZAND
MEELGERECHTEN
BENES' MEEL
H. TEUBEN
HENSEN - Martenshoek.
DagelQks
Geopend
Bertels Ochtendvoer
Th. 10EPE1S,
VOORJAARSPARADE
18 10j?ilii«
Gratis Nieuws= en Advertentieblad. Officieel Orgaan voor Hoogezand en Sappemeer.
voor DAMES en HEEREN
Hoeden
Dassen
Petten
Mej. Gr. BRAAM - Kolham
Hoofdprîis Twee eerste klas Tnlgpaarden
Tweede prj|s: „TRIUMP1T Motorhjwiel.
van 6 tôt 7 uur.
Voor iedere voet
Dames
nderkleedi
"g|
Jongens I
BLOUSES.
Jongens I
Sportkousen.
66e Jaargang
ZATERDAG 6 Jimi 1936
Oplaag 8000 exemplaren
No 23
Drukker-Uitgever T. K. KREMER
HEMDEN
Hit ÉHMUII IB lil 11
Voor smakelijke
alleen
Jl IJ vanaf 15 cent-
HET ADRES
PSaatsoSSjk Nut
Ook des Zaterdags
Spaarbank
Harkstede-Scharmer
Harry's Poultry Meal
„v. o. jn. k:
Ten tooiiBtelliiig G, 8Juni\
Tevens Reparatie-inrichting
FRANZISKA GAAL
GEORGE O' BRIEN
PEDICURE VOETKUNDIGE
SAPPEMEER, Telefoon 250
Ayondvoorstellingen8uur. Zondagmiddag kwart voor 5. ift
wordt huis aan huis gelezen te HOOGEZAND, Kiel-Windeweer, Kropswolde, Westerbroek, Foxhol, SAPPEMEER, Borgercompagnie, SLOCHTEREN, Siddeburen, Hélium, Schildwolde,
Kolham, Harkstede, Lageland, Overschild, NOORDBROEK, ZU1DBROEK, MUNTENDAM, enz.
Dit BLAD verschijnt ZATERDAGS
Franco per post 1.20 per jaar.
SAPPEMEER. Tel. 213.
Inzending van advertenties Vrijdagsmiddags vôôr 12 uur.
naast liet Gemeentehuis
HOOGEZAND.
Groote sorteeriog
Aparté dessins
»n aile maten.
Moderne kleure
TELEFOON 183x
Àgentschap v. „Oost-Qoorecht" en .Slochter Courant"
worden zonder prijsverhooging aangenomen.
de
(Goedgek. bij Min. Besiuit van 5 Dec. '35, 2e afd A. no 806)
Waarvoor llafhebber dnsgawanscht f 1000.- bataalt,
Vo->rts aantal RIJWIELEN, LUXE- en HUiSH. ARTIKELEN
8000 Loten Prijs per lot f 1
Loten aiora verkrijgbaar en bij den Secr.-Penn M. ROUKF.S,
Sappemeer.
TEL. 52.
1|PS|b£ JË in aile modellen en prijzeti
Noordarstraat 56
SAPPEMEER
Speciaal adres en wat meer zegt
Grijze LANDB0UWERSJAS8EN
Grijze LANDBOUWERSBROEKEN
Coords Broeken, Coords Vesten, Coords Jassen.
Blauwe Werkjassen, Blauwe Werkbroeken.
Overalls in Blauw, Grijs en Bruin.
Doordat wij zelf Kleermakerij nahouden
kunnen w\j volgens verlangen ieder model
voor U maken.
SPAARBANK
Hoogazand-Sappemaar
Lid van den Nederlandschen
Spaarbankbond.
Spaarbusjes kosteloos
verkrijgbaar.
ZITT1N G
a.s. WOENS-
DAG 's nam.
F. ALTING, Adrn.
50 KG. f 4.00
25 f 2.00
5 f 0.60
Droogvoederbak gratis bij aan-
koop van 50 KG.
Hoofdstraat 44, Tel 195
HOOGEZAND.
in de IJSTENT te HOOGEZAND.
Geopend: Op werkdagen van 2'/s—5 en van 7—9 uur.
Des Zondags 3 7 uur.
Groot aantal SPREIEN en ONTBIJTLAKENS.
KEURIGE PRIJZEN.
Buitengewoon vele handwerkjes voor attracties.
Entrée 10 cent. Gratis kop thee.
VERLOTING Dinsdag 9 Juni, 's morgens 9 uur.
Men wordt dringend verzocht de pryjzen op den trekkings-
dag af te halen van de IJstent.
Na de trekking is daarvoor den ganschen dag gelegenheid.
HET BESTUUR.
3—7 uur.
voor gevoellge en afwijkende voeten
hebben wij geregeld SCHOENEN in
verschillende soorten en modellen voorradig
voor aile soorten Schoenen van elk fabrikaat.
ZATERDAG, ZONDAG en WOENSDAG
EEN SCHLAGER is een film, die ailes biedt
wat het publiek maar kan verlangen een
intéressante, vroolijke inhoud, leuke liedjes
en pittige muziek.
EEN SCHLAGER is een film, waarin alla
rollen zijn bezet door uitsluitend le klas
artisten, door artisten die uitblinken in een
bepaalde genre.
EEN SCHLAGER is een film waarin een be-
kwaam régisseur de juiste stemming weet
te scheppen.
ZOO'N FILM IS
U kurt zich geen gezeiliger film indenken'
U kunt zich geen beter ensemble voor-
stellen.
Lei U slechts op de volgende namen
in de hoofdrollen
(uit „PETER" en „POPJE")
PAUL HORBIGER, WOLF ALBACH-
RETTY, THEO L1NGEN, ADELE SAN-
DROCK en de sproetige kwajongen
HANS RICHTER.
De regie is van den grootmeester der
régisseurs GEZA VON BOLVARY. De
muziek is van den koning der componis-
ten ROBERT STOLZ.
VOORJAARSPARADE is een film, die zoo-
als de titel terecht aangeeft, U in een
blijde stemming brengt, even als dit vroo
lijke jaargetijde doet.
Niets is als onderwerp aantrekkelijker dan
het luchtige, zonnige, vroolijke leven van
Weenen van vôôr den oorlog, welke stem
ming de régisseur Geza von Bolvary, op
meesterlijke wijze in de film weergeeft.
Franziska Gaal is pittiger en charmanter
dan ooit. Wolf Albach-Retty is de jonge
hartenveroveraar. Paul Horbiger geeft een
prachtcreatie van den gemoedelijken Kei-
zer Franz Josef.
Théo Lingen en Adèle Sandrock zorgen
voor talrijke komische scènes en de walsen
en marschen van Robert Stolz volmaken
VOORJAARSPARADE tôt een GEWELDIGE
SCHLAGER.
Als tweede hoofdnummer:
de populairste aller cow-boystars in een
sportieve Wild-West.
J felj een spannend avontuur zich afsDelend in
Staunzolan naar maat an volgans glps-
modal. Ook op advias van H.H. Doctoren
een spannend avontuur zich afspelend in
woeste natuurpracht der prairiën en in de
wereldstad vol gevaren.
wereldstad vol gevaren.
Toegang aile Leeftijden. J»|p
HUURB0EKJE8
door JEAN DELATOUR.
Inspecteur Laroche van de Parijsche
recherche was een eerzuchtig en intel
ligent man. Ook in zijn vrijen tijd hield
hij nooit op, politieman te zijn en door
dat hij een scherpe opmerkingsgave
bezat, kwam hem de eigenschap soms
ten goede, wat ieder eerlijk politieman
zal erkennen, dat het toeval de grootste
roi speelt bij elk onderzoek en zoo ge-
beurde het wel eens, dat Laroche tij-
dens een vacantie of als hij genoege-
lijk uit was met zijn meisje, iets merk-
te of ontdekte, dat anders waarschijn-
lijk verborgen zou zijn gebleven.
Het gebeurde op een avond, dat hij
zijn verloofde vergezelde naar een le-
zing. In een niet àl te goede stemming.
Laroche verkoos verre een aardige film,
een vroolijk cabaret programma of des-
noods een spannende roman, boven
het bijwonen van een lezing, doch de
man. die de lezing hield, was een knap-
pe lange, magere man hij was
een jonge, populaire romanschrijver,
met wien zijn meisje dweepte en ze
wilde absoluut erheen.
Laroche zat dus met zijn knappe
Virginie vooraan en bereidde zich er-
op voor, zich een paar uren lang te
vervelen.
De schrijver verscheen. Hij heete
Julien Alenne, was even dertig jaar,
niet onknap en charmant. Laroche stel
de vast, dat zijn meisje geen oog meer
voor hèm had en verdiepte zich mor-
rend in zijn gedachten. In de pauze
zei hij op aile lof uitingen van Virgi
nie „Ja", en dacht zuchtend aan de
novelle, die de schrijver nog zou voor-
lezen. Hopelijk was het ding een beetje
spannend.
De pauze was afgeloopen. In de
zaal heerschte een diepe stilte, op het
podium zat de auteur en las bij het
flatteerend schijnsel van de schemer-
lamp zijn novelle. „Oude Schuld,'.
Laroche luisterde met een half oor.
Het was iets, wat op een afgelegen
plantage speelde. De beschrijvingen
van Oostersche natuur konden hem
niets schelen.
Maar hij werd instinctief uit zijn
mijmeringen teruggeroepen, toen het
verhaal een criminalistische wending
nam. Iemand werd vermoord, wie de
dader was onder de Europeanen op
de plantage, wist niemand. Het wordt
dus spannend, dacht Laroche en be-
gon te luisteren met meer aandacht.
De novelle was uitstekend geschreven,
suggestief en boeiend. Het verhaal
was neergeschreven in den vorm van
een bekentenis, die iemand op een
avond, ergens in Indië, aflegde tegen
een vriend. De bekentenis van een
moordenaar. Doch dat het een biecht
was, bleek eerst tegen het slot.
Laroche was zeer nadenkend, toen
de lezing was afgeloopen. Hij wist
zelf niet wat hem hinderde. Het was
net, alsof hij zich iets moest herinne-
ren. Waarschijnlijk had hij dit verhaal
al eens gelezen. Neen, dat kon niet,
want het was uit manuscript voorge-
lezen, herinnerde hij zich nu. Toch
kwam het hem bekend voor. Och ja,
natuurlijk, een of ander werkelijk ge-
beurd geval, dat door den auteur aïs
kern gebruikt was. Zooiets komt meer
voor.
Hij zette het uit zijn hoofd en werd
er een tijd later bruusk aan herinnerd
toen hij in een boek bladerde, een
boek over onopgeloste crimineele ge-
vallen. Hij stootte op al de feiten, die
in ,.Oude Schuld" waren beschreven.
Alleen was de moord gebeurd in een
afgelegen dorpje in Frankrijk. Merk-
waardig, ailes klopte, En juist die eene
man, aan wien ooit iemand had ge-
dacht, was schuldig.
Laroche kon dit geval niet meer
vergeten. Hij besloot een onderhoud
met den auteur te vragen. Die bevond
zich, tusschen 2 reizen in, toevallig te
Parijs. Hij ontving Laroche ietwat
verwonderd, doch heel vriendelijk,
„Qude Schuld" Die novelle was
nooit gedrukt geweest, kwam binnen-
kor tuit in een bundel. Hoe hij aan het
gegeven kwam Julien Alenne glim-
lachte,
Ja, dat is een beetje eigenaardig, Als U
voor een krant kwam, zou ik het
maar niet vertellen, want dan houdt
men het zoo licht voor pose en aan-
stellerij. Om U de waarheid te zeg-
gen: dat verhaal is een droom.
Een droom herhaalde Laroche on-
geloovig.
Ja. Het is alweer een paar jaren ge-
leden, dat ik voor zaken in een pro-
vinciestad moest zijn bij een notaris.
Er had een oud-tante van me gewoond
die me iets naliet Ik overnachtte in
een hotelletje, doch eer ik naar bed
ging maakte ik een flinke wandeling
en kwam daarbij langs een bijzonder
mooien tuin. Toen ik later den hotel-
eigenaar even sprak en hem naar
dien tuin vroeg, zei hij, dat in de vil
la, die erin stond, eens een moord
was gebeurd. Hij vertelde me een paar
bijzonderheden en dat de dader nooit
was ontdekt. Ik ging naar bed en sliep
droomloos. Er vergingen maanden,
T. K. KREMER, Sappemeer
toenikop een nacht droomde vandien
moord. Ongeveer zoo, als ik in mijn
verhaal ailes beschreven heb en ik
droomde erbij, dat ik de schuldige
was. Toen ik wakker werd, moest ik
er eerst om lachen, toen viel me in,
dat er stof zat in dien droom en ik
maakte een schéma van de novelle.
Doordat ik mijzelf als dader had ge-
droomd, kwam ik op dezen vorm van
een bekentenis, dat is ailes.
Laroche ging weg, hij had een af-
schrift meegekregen van Oude Schuld
Dat vergeleek hij met de werkelijk
gebeurde misdaad en hij kwam tôt
de conclussie, dat de auteur als dader
had gekozen den man, die destijds
nooit onder verdenking had gestaan.
De motieven voor de misdaad waren
nooit aan het daglicht getreden. doch
de auteur had in zijn droom bepaalde
redenen gehad, die hij gebruikte in
zijn novelle. Laroche ging naar den
commissaris. Die begon met hem uit
te lachen. Was hij van plan de fanta-
sieën van aile auteurs te gaan nazoe-
ken Kon hij aardig dagwerk krijgen!
Hoe ontelbare malen gebeurde het
niet, dat auteurs hun stof uit de wer-
kelijkheid kozen. Dreiser schreef zijn
„Amerikaansche tragédie" naar een
precies zoo gebeurde misdaad.De
zaak Crump" was tôt in détails aan
de werkelijkheid ontleend, verschil
lende detectieve verlaten waren geha-
vend op werkelijk gebeurde moorden,
waar zouden we heengaan, als we dat
wilden uitzoeken Maar Laroche voer-
de aan, dat het een zaak betrof, die
niet was opgehelderd, dat de moge-
lijkheden, door den auteur aangegeven
niet uitgeschakeld behoefden te wor
den, dat er een figuur bestaan had
zoo als in de novelle beschreven werd
kortom, dat het een spoor kon zijn.
Maar beste kerel, vergeet één ding
toch niet, zei de commissaris de kwes-
tie zou anders zijn, als julien Alenne
het geval zelf had meegemaakt, als hij
menschen beschreef, die hij had ge-
kend. Dan zou men nog eerder kun
nen denken, dat zijn intuite den moor
denaar had ontdekt, waar wij faalden.
Maar wat hij beschreef was in den
grond naar een droom
Hij droomde notabene, dat hijzelf
die bekentenis aflegde
Ik weet het, zei Laroche, maar er
zijn een paar elgenaardige dingen ge-
bleken. Alenne beschrijft een gezel-
schapsdame in zijn novelle, die pre
cies biijkt te lijken op een dame, die
inderdaad in die betrekking was des
tijds. Tôt in kleine détails. Hij be-
schrijft de villa, waar hij nooit is in
geweest, beschrijft een geschilderd
portret in een kamer, en dat ailes klopt.
Dat was hem waarschijnlijk verteld.
Zôô gedétailleerd Neen hij zei me
uitdrukkelijk, dat hij die dingen ge-
droomd had of wel verzonnen. Ze wa
ren in hemjopgekomen, zei hij, zooals
dat met schrijvers gaat.
De commissaris hief zijn oogen ten
hemel
Als mijn inspecteurs metaphysich
gaan doen, neem ik m'n ontslag, grorn-
de hif. Wel wat zou je nu eigenlijk
wenschen? Dat we een dood-on-
schuldig man arresteeren,zonder eeni-
ge andere aanwijzing dan de nacbt-
merries van een auteur
Laroche ging beleedigd weg en sprak
niet meer over de zaak.
Drie jaren later stierf de man in
kwestie en liet een bekentenis achter.
Merkwaardig heel merkwaardig, zei de
ommissaris tôt Laroche. Ikmoet eer
lijk bekennen, dat iirtoërTongèïijkliad
beste kerel. Men zou op deze wijze
haast gaan gelooven aan allerlei ge-
heimzinnige dingen.
Ik niet, zei Laroche nuchter. De
kwestie is namelijk, dat Jullien Alenne
loog. Hij was langer dan één avond.
in die stad hij ontmoette die man.
Of hij de bekentenis werkelijk te hoo-
ren kreeg, of wel de waarheid ging
veimoeden, weet ik niet. Waarschijn
lijk het laatste. Hij kon de verleiding
niet weerstaan, et een verhaal van te
schrijven, overtuigd, dat men de gelij-
kenis der gevallen wel niet zou mer-
ken, aïs hij de gesebiedenis ver weg
in een heel ander klimaat en andere
omgeving liet spelen.
Toen ik later bij hem kwam, is bij
geschrokken en wilde waarschijnlijk
niet in de zaak gemoeid worden of
wel dien man redden. Hij verzon
klein kunstje voor een geroutineerd au
teur dat verhaal. Ik stelde dat later
vast maar wilde er niet meer op
terugkomen tegei over U.
Maar hij had toch een groote kans,
dat de zaak zou worden onderzocht,
meende de commissaris.
Laroche schokschouderde. Och,
waarschijnlijk kent bij zijn wereld en
begreep wel, dat „men" zou weigeren,
waarde te hechten aan auteursdroo-
men
Na welk verkapt verwijt hij waar-
dig heenging, den commissaris ver-
slagen achterlatend,
OOST-ErOOBEGHT
MODEHBIS
1 0
II1
1
i
-
;v
n
een passende SCHOEN
G. H. KUITEB. 1H DE COWBOÏ-MILUORflIR
uv. vu III UV
(Nadruk Verboden),