Hienws- en AdïertentieWad ïoor HOOGEZHD, SAPPEMEER en Omstreken.
CORSETTEN
Martenshoek,
OOR UW SPIJSVERTERING
SigareRmagazijn H. TEUBEH, Sappemeer Tel. 264.
MEELGERECHTEN
BENES' MEEL
♦♦♦♦♦♦♦♦■♦♦♦♦♦♦♦M
Stremming
Hoogezandsterbrug.
de Hoogezandsterbrug
Kwaliteit
Frisia met ring. De Betuwe met ring. Neutraal met ring.
Dagelijks
Geopaid
Het Consultatie-bureau
voor Zuigelingen
G EEN spreekuur.
H.V. ENGROS-SLACHTERII
Horlogerie F. V
ET MMISTERTIE
66e Jaargang
ZATERDAG 4 Juli 1936
No. 27
voor Dames en
Heeren
KWALITEIT SIGAREN
HUURBOEKJES
met leeren zolen en rubberhakken „jj,
zijn mooi en niet duur bij
X Schoenenmagazijn - Reparatieinrichting.
zal zijn gestremd.
W. BEERTA, Noorderstraat 72, Sappemeer.
van 6 tôt 7 uur.
Drukker Uifgever: T. K KREMER, Sappeœeer.
Lichte Hoeden. |dassen|
Hemden met vaste boord.
Kousen, Onderjurken.
Directoirs, Hemdjes.
Linnen Zomerhoeden 59 cent.
Spreekt ook een woordje mee
GLAZEN zonder naad zijn de beste.
Ook des Zaterdags
te Hoogezand.
Deze week hebben wij af te geven
„ZUIDBROEK"
Voor Uw vacantiereis
Voor DAMES.
Voor smakelifke
alleen
I. K. KREMER - Sappemeer.
SAPPEMEER
Plaatselljk Nut
J. TROMP,
Massiei
Voeoloos |VERL0VING5 en
TROUWRINGEN
Gratis
naasfc het Gemeentelmis
Hoogezand.
POLO HEMDEN met korte en lange mouw.
In alla maten en modallan.
Gespen, Clipsen,
Zomersokjes, Dames Kousen,
Interlock Ondergoederen
5 stuks - 5 cent
voor 3 of 4 cent.
nmimyO/.ljll IIILUULI1) IHHJ|JuIIImmi lui» m l. it. Muntm
aarnumumm Ha —M
Burgemeester en Wethou-
ders der gemeente Hooge
zand maken bekend, dat we-
gens herstelling
vanaf Maandag 6 Jull
a.s., tôt nadere aankondiging
voor rij- en voertuigen
Hoogezand, 27 Juni 1936.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd
D. BARTELS.
De Secretaris
G. ZW1ERS.
i/9, 3/4, 1, IV,2 L.
Vi, s/u 1. 1 Va, 2 L- 1/s, 3/4, 1, li/t, 2 L.
17, 18, 19, 21,^2 et. 19, 21, 28," 25, 27 et. 17, 18, 19, 21, 22 et.
Sterlllsaerkatels I 1.35. Rlngan 2Vt en 3 et. Baugels.
Aile merken onder garantie.
SPAARBANK
Hoogazand-Sappemaar
Lid van den Nederlandschen
Spaarbankbond.
Spaarbusjes kosteloos
verkrijgbaar.
a.s. WOENSDAG
Vraag: Hoe verkrijg ik het summum van radiogenot?
Antwoord: Door een aansluiting te nemen op de
Radiocentrale Hgz.-Spm., welke sinds eergiste-
ren de radio van Hilversum en Huizen door-
geeft met toonfrequenties, van de laagste tôt
6000.
Vraag Kan men dat met een radiotoestel dan niet
bereiken
Antwoord: Neen, want de zendstations geven slechts
toonfrequenties tôt 4500 weer. Dit is een in
ternationale overeenkomst, welke noodig is
gebleken, om al de stations een plaats in de
aether te kunnen geven.
Vraag: Waarom heeft men door deze hooge frequen-
ties dan meer genot van de radio?
Antwoord Omdat juist deze hooge frequenties het eigen
karakter van de muziekinstrumenten overbren-
gen. Zonder deze hooge trillingen hoort b v.
een viool dof, en heeft een clarinet niet het
feaar eigen neuzige geluid. Hoe hooger toon-
trillingen dus, hoe meer komt de radio het
natuurlijke nabij.
Vraag Worden deze hooge tonen door aile luidspre-
kers weergegeven?
Antwoord ja, maar een electro-dynamische luidspreker
geeft ze toch het beste weer, vooral indien
deze aangepast is aan de „impedantie" van de
radiocentrale.
Als U zulk een luidspreker eens op proef
vraagt, zult U versteld staan van de schitte-
rende muziek en de duidelijke spraak.
Vraag Maar 1k heb nu reeds een luidspreker gekocht.
Antwoord Dat is niet erg. Die wordt bij de radiocen
trale ingeruild, terwijl een electro-dynamische
luidspreker reeds vanaf 25 gulden verkrijgbaar is.
Radiocentrale Hgz.-Spm.
PLU K VET 15ct. p.pd.
Gem.VARKENSVET 22i/a
Dikke REUZEL 30 et.
Ailes zoolangde voorraad strekt
NiEREN 3 cent p. stuk
POOTEN 5 pond
BINKEN 15
PlatteRIBBETJES25
ERMEEREN
JAMES BAKER.
Het mistte dien avond zwaar, toen
Richard Bâtes, de jonge talentvolle
kunstschilder, de kleine Madeleine ont-
moette. Juister gezegd hii was tegen
haar opgebotst, toen haar kleine figuur
in de mist opdook. Bijna was zij ge-
vallen, maar Richard had haar haastig
zijn arm om haar middel geslagen en
haar zoodoende voor een pijnlijken val
behoed. Hij had een kleine bestraffen-
de preek gehouden, over jonge meis-
jes, die zich tijdens een Londensche
mist op straat waagden en zij had
zijn woorden nu en dan met een grap-
pige opmerking, in een Fransche tong-
val, onderbroken. Richard wilde het
meisje thuisbrengen, maar daar wilde
zij niets van weten. Hij mocht haar
wel een paar straten vergezellen en
eindelijk had zij afscheid willen ne
men. Maar hij had haar niet laten gaan.
Zijn kunstenaarsoog had hem doen
ontdekken, dat het meisje van een
bijna klassieke schoonheid was. »Of
zij eenigen tijd voor hem wilde po-
seeren?" had hij met smeekend stem
gevraagd.
Na zich aan elkaar voorgesteld te
hebben vertelde Madeline, dat zij door
omstandigheden gedwongen, sedert
drie maanden in Londen woonde, dat
zij op een atelier in betrekking was
en dat zij van dat inkomen in haar
onderhoud en dat van haar moeder
moest voorzien.
Van zijn kant vertelde Richard dat
hij kunstschilder was. „Ik verdien met
mijn penceel precies genoeg om niet
van den honger om te komen, Mijn
lieve familie, zeer deftig en achtens-
waardige menschen, heeft dan ook het
hopeloze van mijn geval ingezien en
me aan mijn lot overgelaten. Maar ik
wil en zal slagen En U kunt mij
daarbij helpen, door voor mij te po-
seeren. U hebt slechts een naaister voor
te stellen, wier lief gelaat, fijngevorm-
de handen en gratievolle houding haar
goeden afkomst verraden. U zult in
een armoedige omgeving zitten, ijverig
bezig met verstelwerk, dat zich naast
U heeft opgehoopt1k zie me al
de laatste hand leggen aan het doek,
dat ik „Het naaistertje" noemen zal
en waarmee ik naam hoop te maken.
Maar zonder Uw hulp zal het niets
wordenU behoeft niet alleen te
komen, laat Uw moeder U vergezel
len.''
En in haar grappig taaltje had Ma
deleine geantwoord, dat ,zij twee maal
per week zou komen poseeren. En ze
had er bijgevoegd
„U lijkt me niet een van die man-
nen, die in staat zijn het respect
tegenover een vrouw te verliezen. Waar
woont U?
Na eenige maanden van harden ar-
beid had Richard het schilderij vol-
tooid. En met een gerust hart stuurde
hij het doek in, naar de jaarlijksche
expositie, van jonge, beeldende kuns-
tenaars.
De jonge schilder had voor zijn mo-
del een groote liefde opgevat. Maar
bij elke samenkomst had hij zich tôt
min of meer conventioneele houding
gedwongen, terwijl Madeleine van haar
kant niet verder ging dan het maken
van de wederzijdsche afspraak elkaar bij
de voornaam te noemen. Den laatste
dag van hun samenzijn echter had
Richard haar van zijn liefde gespro-
ken en hij was de gelukkigste man
ter wereld toen zij hem zijn kus terug-
gaf.
Den dag volgend op dien van de
officieele opening der expositie, was
Riahard's eerste werk naar het och-
tendblad te grijpen om te zien, wat
Mr. Drayton, de gevreesde kunsteriti-
cus, ditmaal aan critische opmerking-
en had ten beste gegeven. Niet zoo-
dra had hij gevonden wat hij zocht, of
zijn blik werd als door een magneet
getrokken naar een passage in het
midden van het verslag.
„Het beste werk van de expositie
zoo las hij, 't is ongetwijfeld het doek
van "Het naaistertje". Richard Bâtes
heeft hiermede een in menig opzicht
merkwaardig schilderij geleverd, waar-
voor de lieftallige dochter van den
Comte de Rochefort als model ge-
dient heeft."
Het blad ontglipte Richard's handen.
De kamer draaide om hem heen. Zij,
Madeleine.... de dochter van een
Franschen Graaf? Onmogelijk! Die
Drayton had zich vergist
Juist wilde hij het blad weer opne-
men om te zien of zijn verbeelding
hem geen parten had gespeeld, toen
Madeleine aangediend werd. Eenige
oogenblikken later trad het meisje de
kamer binnen. Richard reikte haar
zwijgend de krant toe.
„Ik heb het al gelezen, Richard."
klonk een benepen stemmetje.
„Schrijft hij de waarheid? vroeg
Richard in spanning.
„Het is de waarheid, Richard, be-
kende Madeleine blozend. „lk had je
ailes allang moeten vertellen. Toen je
mij dien avond ontmoette, spelde ik
je op de mouw, dat ik een atelier-
meisje was. Ik heb er nu werkelijk spijt
van. Eergisteren is mijn vader uit Parijs
overgekomen en ik heb hem toen ai
les verteld. eerst was hij woedend;
daarna wilde hij met aile geweld het
schilderij zien. Hij vind het schitterend
en wil het doek koopen. 1k zou er een
flinke prijs voor vragen."
„lk zal je advies opvolgen," zei
Richard, terwijl hij het meisje vast in
de oogen keek. "Je moogt me een bru
tale kerel vinden, maar je vader kan
het schilderij alleen krijgen als hii mij
het origineel ervan afstaat. Ik behoor
tôt een der beste families dus dat zal
wel geen bezwaar opleveren. Alleen
hoop ik vurig dat het hartje van ze-
ker gravinnetje even warm voor mij
klopt, als dat van het ateliermeisje."
„Hoe zou het anders kunnen," zei
Madeleine en zij hief haar gezichtje
naar hem op.
OOST-fiOOBEGHT
I011HDIS
BIJ ONS
GOVBOT
Heeren- en Jongensschoenen
/-» M e apVi nl/lr Afl
H. KUITER
*G.
i
DOOR
(Nadruk Verboden)