Nieuws- en Advertentieblad voor HOOGEZÂND, SAPPEMEER en Omstreken,
O D E H U I S
Corsetten
Kousen.
op Zondag 23 Aùg. 1936
Horlogerie
't Is weer HEMSEN Martenshoek
Vloerbedekking
Dageiijks
Geopend
mes
m Wringsrs
BIOSCOOP-HOOGEZAND
DANTE'S INFERNO
De Hel der Dobbelaars.
Squibs het bloemenmeisje van PiccadilJy
jijlktâi^"Tltee ?l
flARM SCHAAPBOM, Ass.-Apotheker
H. TEUBEN
J. BOLHUIS, Schildwolde
Uurwerken, Goud en Zilver, Barometers, Brillen enz.
VELO MMTSG1APPÏJ
EEN GAROLLE
en
cent.
VES
66e Jaargang
No. 34
van 6 tôt 7 uur.
Handnaaimachines met Kast vanaf f 25.-
EUBELEN
ieer
Drukker Uitgcvcr T K KREMER, Sappemeer,
Wilt U zelf timmeren,
Zagerij BRAND, Zuiderstr. 7, Hoogezand.
Ook des Zaterdags
Spaarbank
Harkstede-Scharmer
VRIJDAGAVOND steeds verlaagde prijzen.
h Kopje
vanaf 15 cent-
ZATERDAG 22 Augustus 1936
o 35
Dames Onderkleeding
aanvang 2.30 uur,
in het Sportpark te Sappemeer
VERL0VINC5
ROUWRINCEN
voor 15 cent.
Plaatsolljk Nut
Grootste keuze
Lage prijzen
LOGE 75, PARKET 60, le RANG 45, 2e RANG 30, 3e RANG 20et.
h we/Acïm[
NOORDERSTRAAT 119 SAPPEMEER
VIA,
:ent
voor DAMES an HEEREN
n/h Qemeentehuis HOOGEZANO
Uitgebreida Collactia
(1 lange afstand 2300 M. 2 haats)
ENTRÉE le Rang leden f 0.50 niet-leden f 1 50.
2e f 0 25 f 1.-.
Kinderen leRangf020; 2eRangf0.10.
Kinderen van Leden op verloon van Kinderkaart „Vrij".
TRIBUNE f 0.25, Kinderen f 0,10.
(In voormelde prijzen is de vermakelljkheidsbelasting inbeg.)
ERMEEREN
TRIPI P M' Sroote platen van 150X120 cM. voorpla-
fond-betimmering en andere doeleinden,
beter en mooier dan carton 60 cent per stuk. Diverse soor-
ten in verschillende rnaten voorradig 4, 5, 6, 8, 10 m M. dikte.
OREGON-TRIPLEX EIKEN TRIPLEX.
blj ons kunt U het benoodigde hout, latten, strepen of
planken in iedere door U zelf op te geven maat,
geschaafd of ongeschaafd krljgen.
Dageiijks te bezichtigen zonder eenige verplichting tôt koopen.
Bij veraf wonen stuur de bode.
SPAARBANK
Hoogezand-Sappamaar
Lid van den Nederlandschen
Spaarbankbond.
Spaarbusjes kosteloos
verkrijgbaar.
ZITTIN G
a.s. WOENS-
DAG 's nam-
F. ALTING, Adm.
3—7 uur.
T.O. DE SLUI5- mORTEnsnOEK -TEL4.S
voor
TELEFOON 52
VRIJDAG
ZATERDAG
ZONDAG
WOENSDAG
21 Aug.
22 Aug.
23 Aug.
26 Aug.
een meestercreatie van Sol M. Wurtzel en Harry Lachman een monumentale
Fox productie
De avontuurlljke levensgeschledenis van een modem man, die tôt rijkdom is
gekomen aïs eigenaar van een Lunapark en de dochter van een vermaaktent-
exploitant trouwt. Gewetenloos, zelfzuchtig, meedoogenloos, enkel voor zichzelf
levend, bereikt hij het hoogtepunt in z\jn carrière met de bouw van een mon-
strueus, drijvend amusementspaleis, dat door onbekende oorzaak In vlammen
opgaatspektakel in de hel 1
De symbolische voorstelllng van ALIGHIERE'S klassieke roman, met duizenden
medespelenden, in paniek, dans, bachanaal... en de parade der sirenen.
EEN MAMMOUTH-PRODUCTIE ALS OVERDONDEREND SCHOUW-
SPEL EN REAL1STISCH LEVENSDRAMA.een machtige imponeerende-
oer-sterke film.
Vooraf wordt vertoond
een romantische comedie, een raak-geestige-film
In de hoofdrol BETTY BALFOUR, een der meest
geliefde filmsterren uit de tljd van de zwijgende film
AVONDVOORSTELLINGEN 8 UUR TOEGANG 18 JAAR.
ZONDAGMIDDAG KWART VOOR VIJF TOEGANG ALLE LEEFTIJDEN.
Verbandmateriaal,
Jodlum-tinctuur,
Leucoplast,
Brand-Olie.
Laat U vakkundlg voorllchten.
Tel. 259 - Hoak Slochterstraat.
in aile modellen en prijzen
Het beste en goedkoopste adres voor
Speciaal adres voor
le klas HAND- en
T R A P N A AIMACHINES
waaronder mooie
INZINKMACHINES.
Zeer lage prijzen, met jarenlang
vakkundige garantie.
Ruilen, Repareeren. Ook op afbetaling. Steeds groote voorraad.
Noordarstraat 56
SAPPEMEER
U weet misschien nog niet dat de VELO u kan presen-
teeren een prachtcollectie
Als Crapaudstellen, iosse Clubs. Fauteuilstellen, Tafels,
Dressoirs, Linnenkasten, Bedstellen, Dekens, Spiraalmatras-
sen, complété Slaapkamers enz.
Tevens le klas RIJWIELEN, KINDERWAGENS en de
beroemde VELO NAAIMACHINES.
Al deze artikelen zfjn voor u bereikbaar voor slechts f 1.
per week of f4.— per maand.
Reeds duizenden profiteeren van ons gemakkelljk belalings-
systeem, waarom u niet 1
Waarom neemt u niet eens vrfjblijvend een kijkje 1
DOOR
CHARLES DELAMBRES.
Wat de brillante, veelbelovende
Georges Carolle toch vond aan dat
bijna leelijke, zonderlinge meisje,
begrepen maar weinigen.
Hij zelf verbaasde zich wel eens
erover. Het duurde zelfs vrij lang,
eer hij zichzelf wilde bekennen, dat
de neerbuigende, beschertnende vrien-
delijkheid, die hij gevoeld en getoond
had voor zijn medeleerlinge aan de
Académie, was gegroeid tôt liefde.
Hij had zich zoo aangewend, har-
telijk en hulpvaardig voor haar te zijn,
haar raad te geven, haar aan te moe-
digen. Ze had zeker wel ta-lent, ver-
zekerde hij telkens, als ze buien van
zwaarmoedigheid had en vertwijfeling.
Hijzelf leed niet aan zulke buien.
Hoogstens ergerde hij zich over leer-
aren of over het succès van schilders,
die hij „in z'n zak had", volgens zijn
eigen meening. Ze trouwden en eenige
jaren lang ging ailes goed. Geen van
beiden bezaten ze geld, ze leefden
van wat een van hen te hooi en te
gras verkocht. Carolle maakte lang-
zamer naam dan hij zich gedroomd
had. Tenslotte verdiende hij vrij aar-
dig, maar hij had het ontmoedigende
gevoel, dat hij op één punt bleef
staan. Dat maakte hem kregelig. Hij
werd lastig en had dikwijls aanmer-
kingen, als iets in het huishouden
niet heelomaal klopte. Marja placht
nooit een erge huishoudster te zijn
en hoewel hij haar goedig was blij-
ven aanmoedigen, vond hij dat zijn
welzijn, zijn eten, zijn verzorging, in
de eerste plaats moest komen. Het
gebeurde eens, dat ze volkomen ver-
gat te koken. Hij kwam woedend
haar atelier binnenvallen. Ze schrikte
op en keek hem wat verwezen aan.
Ik kon niet ophouden met werken,
zei ze, hèt was er opeens, weet je.
Hij keek naar haar werk en zijn
boosheid zakte.
Het is werkelijk goed, zei hij, nu
laten we dan maar in een restaurant
gaan eten.
Vind je het werkelijk goed vroeg
ze eH haar oogen straalden, toen hij
knikte.
Je moet het beslist insturen, zei hij,
de jaarlijksche groote tentoonstelling
bedoelend.
Beiden stuurden ze hun werk in
en het was een feestdag, toen haar
schilderij aangenomen werd.
Georges stemming werd aanmerke-
lijk minder goed, toen hij zijn werk
zag hangen op de tentoonstelling. Hij
vond, dat men hem niet naar waarde
behandelde en een slechte plaats had
gegeven. Er was nog iets anders, wat
hem ontstemde, al sprak hij daarover
niet. Toen hij ging zien, waarMarja's
werk hing, vond hij een kunstcriticus,
bekend als een van de scherpste, doch
bekwaamste pennen van het land,
verzonken in aandacht ervoor.
Den volgenden morgen las hij van
deze criticus, die nooit veel aandacht
aan hem besteed had, een buitenge-
woon waardeerende critiek.
Hij schaamde zich een beetje erover,
dat hij geen onverdeelde vreugde
voelde en maakte zichzelf wijs, dat
hij bevreesd was, Marja ijdele illussies
te zien krijgen door „de gril" van een
criticus.
De andere critieken waren voor
Marja niet zoo gunstig en hij troostte
haar, dat het toch „heus wel goed
was geweest"
Er ontstond een polemiek tusschen
den waardeerende criticus en een
ander. Stemmen uit het publiek meng-
den zich erin. Binnen een paar weken
was Marja's inzending het middel-
punt van belangstelling geworden.
Men kibbelde erover in tijdschriften
en cafe's, er kwamen journalisten, om
haar te interviewen, men drukte re-
producties af van vroeger werk. Ge
orges schudde zijn hoofd bij dat ailes.
Weer zoo'n modegril 1 Gelukkig,
dat Marja verstandig en bescheiden
was en zich het hoofd niet op hol
liet brengen 1
Er vormden zich weldra twee groe-
pen vôôr- en tegenstanders. Een
kunsthandelaar kwam bij Marja en
arrangeerde een tentoonstelling van
haar werk.
Georges voelde zich neerslachtig en
nerveus. Hij ergerde zich aan ailes en
allen. Aan Marja, die hem verwaar-
Ioosde voor haar werk (hij vergat
hoe volkomen hij haar verwaarloosde,
als hij een nieuw schilderij had op-
gezet), aan de opwinding, die hij over-
dreven vond, aan zijn eigen vreemde
onzekerheid.
Is er iets vroeg Marja hem op
een dag.
Neen. niets, Hij weerde haar af en
ze keek hem met angstige, droevige
biikken aan. Hij was verkoeld. Was
er een andere vrouw Nam hij het
haar kwalijk, dat ze soms opging in
haar werk? Maar dat moest hij toch
beter dan ieder ander begrijpen
Langzamerhand, naarmate de maan-
den vergingen, werd de verwijdering
tusschen hen grooter. Marja zou niet
hebben kunnen zeggen, hoe het ge
komen was, doch iederen dag leek
het haar, of ze weer iets verder van
elkander waren weggedreven.
Een jaar verliep zoo. Op een dag
bezochten ze samen een tentoonstel
ling. Er hing werk van hen beiden.
Georges was stil en teruggetrokken,
zooals hij in de laatste maanden voort-
durend geweest was. Ze zaten een mo
ment uit te rusten, beiden zwijgend,
toen twee heeren zich naast hen zet-
ten, zonder op hen te letten. Ze spra-
ken over de schilderijen en een van
beiden zei „Neen Hoe dan ook
geefmij maar, tegenover al de dingen
die je noemt, één Carolle
George schrok op en Marja zag, hoe
zijn gezicht verhelderde, hoe een straal
van vreugde in zijn oogen blonk. De
man naast hen vervolgde In het
kleine stilleventje, dat hier van haar
hangt, zit meer genie dan in..." Marja
zag, hoe haar man doodsbleek werd.
Een oogenbiik ontmoetten hun biik
ken elkander en in dat oogenbiik be-
greep Marja eensklaps ailes. Het was
haar als keek ze duizelend
in een afgrond. Wat zij las in den
blik van haar man was jaloezie, bijna
haat.
Doch ook hem duizelde het eens
klaps. Hij kon zichzelf niets meerwijs-
maken, hij wist, dat het hem niet lan
ger mogelijk was-eigenlijk al sinds
maanden-te doen, alsof hij werkelijk
zijn vrouw een bescheiden talentje en
zichzelf een groot talent vond! Hij
wist, dat zij het groote talent had van
hen beiden en dat zijn illusie, eens
werk te leveren, waarover in een adem
zou worden gesproken met de mees-
ters aller eeuwen, in scherven viel.
Als men ooit zou zeggen Een van
Gogh, een Rembrandt, een Carolle...,
dan zou het niet zijn werk zijn, dat men
bedoelde met dat laatste.
En beiden wisten ze, woordloos
hij haar nooit zou kunnen vergeven
dat ze gescheiden waren van dit oogen
biik.
(Nadrulc Verboden)
dat
rkstraat
K.
Dg nooit
hariden
met een
bewen-
j vertrok
)oms en
ins weer
gezellige
ie schei-
te bege-
îde ech-
nij, door
eur
arloosde
Adelaar"
ach moet
op een
dergelijk
lar tante
1 gewon-
OOST-fiOOREGHT
Langebaandraverij
Plu peu
toden)